KYCKLINGGRYTA MED LIME & KOKOSMJÖLK

2011-01-03 - 12:00:00
Gjorde en aldeles underbart god kycklinggryta idag, kommer absolut göras i mitt kök igen :) Här kommer receptet!


Ingredienser:
4 kycklingfiléer
1 lök av valfri sort
1 dl vatten
1 hönsbuljong
1 msk fisksås (finns bland de asiatiska hyllorna i affären, supergott i asiatisk mat!)
1 burk kokosmjölk
Valfria grönsaker (ex minimajs, paprika, broccoli osv)

Marinad:
1 msk japansk soya
1 tsk mald koriander
2 msk finhackad ingefära
1 st finhackad chilipeppar
1 tsk råsocker
1 lime (saft + skal)

Skär kycklingen i mindre bitar, blanda den med marinaden och låt stå och gotta till sig i minst en timma. (Annars gör man detta dagen innan så har man en väldigt snabb och lätt middag att göra dagen efter)

Stek sedan kycklingen i en panna tillsammans med löken, tillsätt sedan vatten, buljong, fisksås och överbliven marinad.
Låt puttra i ca 10 minuter, tillsätt sedan kokosmjölken samt grönsakerna, låt koka ihop i någon minut, grönsakerna ska behålla sin krispighet tycker jag.

Servera med ris och njuuuut :)


Folk som kommenterat mitt inlägg

Postat av: mammi

Mums de låter verkligen gott ,Ska göra den till helgen.Puss

2011-01-03 @ 22:17:36

Postat av: mammi

Nu har jag lagt kycklingen i marinade.Så blir det gott till kvällen.Puss

2011-01-05 @ 15:09:50


Kommentera mitt inlägg här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: