FISKBIFFAR

2011-03-13 - 20:00:03
Efter ett besök på IKEA idag så var söndagens middag väldigt nära att bli hamburgare från max, men i sista stund valde jag att göra iordning middag istället :) Provade ett nytt recept på fiskbiffar, det var jättegott! Jag suger i vanliga fall på att laga fisk.. Man bör ju äta fisk minst 2 ggr i veckan vilket jag absolut inte gör. Detta receptet är därför perfekt till en fiskmiddag därför att det är väldigt enkelt och gott, det är viktigt för mig när jag lagar mat att det ska vara enkelt, annars blir det bara jobbigt. Jag tror många håller med :)

 Här kommer iallafall receptet på jättesmaskiga fiskbiffar för 4 personer:

400 g vit fisk
1 tsk salt
1 krm vitpeppar (svartpeppar går också bra)
2 äggulor
2 msk hackad dill
2 msk potatismjöl
2 msk finriven pepparrot
1,5 dl grädde

Börja med att hacka fisken i små bitar. Mixa sedan fisken med resten av ingredienserna till en färs. Den kan verka lite lös till en början men efter några minuter blir den fastare. Blöt händerna i lite kallt vatten och forma sedan färsen till 4-6 st biffar. Stek biffarna i rikligt med smör i en stekpanna, några minuter på var sida.
Jag vispade ihop blå bands fisksås på påse till detta!

Servera med kokt potatis eller potatismos och några goda kokta grönsaker :)



Läste om en dagisfröken som brukade göra detta till sina dagisbarn och dem älskade det! Man kan ju även förbereda färsen dagen innan så sparar man lite tid :)

Nu börjar solsidan :))


Folk som kommenterat mitt inlägg


Kommentera mitt inlägg här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: