FLÄSKKOTLETTER

2011-03-06 - 20:47:28

Idag har det varit superhärligt väder, snön och isen börjar smälta bort och vägarna börjar bli riktigt torra. Förmiddagen spenderade jag i stallet, red ut i vårvädret. Så himla härligt!
På vägen hem från stallet funderade jag över vad vi skulle äta för middag idag. Åker förbi min favvoaffär Willys när jag åker hem från stallet så tänkte stanna och handla lite där, och så kom jag på att jag var sugen på mammas goda kotletter som hon brukar göra och så fick det bli!
Det var så galet gott!! Mums vad jag älskar "husmanskost" eller vad man nu ska kalla det. Kött, potatis och en riktigt god brunsås ska det vara, speciellt på söndagar :)



Panering:
4 st benfria kotletter
2 st ägg
1 dl vetemjöl
1 dl ströbröd
1 tsk salt
1 tsk vitpeppar
1 msk allroundkrydda

Vispa upp två stycken ägg på en tallrik. Blanda ihop de torra ingredientserna på en annan tallrik.
Vänd kotletterna i äggen och sedan i paneringen, stek på medelvärme i en stekpanna i smör.
Lägg kotletterna i en ugnsform, och antingen kan man ställa in dom i 200 grader i ca 10 minuter. Eller så kan man sätta in dom i 150 grader i 1,5 timmar, täck dom då med folie och häll i smöret från stekningen i formen + liten skvätt vatten så det inte blir för torrt (så brukar mamma göra :))

Servera med kokt potatis, kokta morötter och en smarrig brunsås. Jag brukar göra en jätteenkel och galet god brunsås. Den är verkligen drickbar :) Hittade receptet på matplatsen men har ändrat litegrann.

Brunsås:
3 dl matlagningsgrädde
1 burk creme fraiche
1 hönsbuljongtärning
1 msk color it soja
1 msk svartvinbärsgelé
salt & vitpeppar

Rör ihop allt och koka upp, klart =) Lovar att ni kommer älska den! Igentligen ska det vara vanlig kinesisk soja, men jag tycker det blir aldeles för mycket soja smak då. Jag använder "color it soya", den har ingen smak utan den ger bara färg.



Folk som kommenterat mitt inlägg


Kommentera mitt inlägg här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: