CHAMPINJONSOPPA MED GORGONZOLA

2011-05-23 - 16:00:00

Gjorde en så himla god och krämig soppa härom dagen, med champinjoner och gorgonzolaost. Mmmm.. Rekomenderas verkligen! Receptet hittade jag här! på en av mina favvobloggar :)

4 stora portioner:
ca 400 g färska champinjoner, skär i kvartar
1 stor gul lök, hackad
smör att steka i
1 1/2 msk mjöl
6 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 svampbuljongtärning
1/2-1 dl vitt vin
4 dl grädde
1 stor morot
100 g mild gorgonzola
250 g färsk broccoli
salt
1 paket knaperstekt bacon

Fräs champinjoner och lök i smör tills all vätska kokat bort. Häll över i en kastrull.
Blanda ut mjölet med en skvätt vatten och tillsätt i kastrullen. Tillsätt vatten, vin, buljongtärningar och grädde. Skiva moroten och lägg i. Låt småkoka tills morotsbitarna mjuknat. Medans soppan kokar dela broccolin i små buketter och stek i stekpannan. 
Ta kastrullen av plattan och mixa slät med mixerstav. Tillsätt gorgonzolan och broccolin och rör i soppan tills osten smälter ner, smaka av med salt. Knaperstek baconet och strössla över soppan!



Folk som kommenterat mitt inlägg

Postat av: mammi

De såg verkeligen smaskit ut. De ska jag testa .Puss pappi hälsar till er.Kram

2011-05-23 @ 22:10:29


Kommentera mitt inlägg här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: