BANGKOK BY BIKE

2013-02-05 - 18:08:00
Är suuupertrött, men ska skriva lite snabbt om dagen. Idag var det nämligen dax för oss att hoppa på en guidad cykeltur här i Bangkok. Vilken upplevelse, istället för den turistiga sidan av Bangkok cyklade vi rakt in i bangkok-bornas vardagsliv. Vi såg deras hem, arbeten, skolor, små lokala tempel osv. Ja, det var verkligen en upplevelse jag är glad att jag fick ta del av! Vi cyklade längst floden och i små trånga gränder mestadels. I både fattiga delar och lite rikare delar av stan. Vi gjorde även ett stopp i en smedja, ett tempel, ett stopp för lunch, ett stopp på en lokal matmarknad och sedan ett stopp i ett litet lokalt tempel där vi satte oss och vår guide berättade om thailand och deras kultur, religion mm. Intressant! Önskar jag kunde beskriva mer, men just nu är jag så himla trött och har svårt att formulera mig. Får bli lite bilder istället :)
Ikväll blev det roomservice för mig och Chris. Efter en lång och svettig dag på cykel var det skönt att bara få duscha, hoppa i morgonrocken och invänta en god pasta carbonara. I morgon har vi en lång dag framför oss som vi tänkte fördriva på siam square. För sen i morgon natt åker vi hemåt!

♥ Pappa provkör sin cykel

❤ Smedjan som vi besökte, här sitter två män och formar början till en skål

❤ Nästa station, en kvinna svarvar skålen

❤ Nästan klar! Vi köpte med oss en skål hem.

❤ Vi cyklade gata upp och gata ner :)

❤ Templet vi besökte (wat a run)

❤ Gigantiskt och fullt med detaljer

❤ Chao praya floden går genom hela Bangkok och mynnar ut i hundratals små kanaler. Här har vi en och det bor ofta människor längst vattnet

❤ Matmarknad. Vår guide håller i en Durian-frukt. Luktar illa, men smakar gott.

❤ Ägg. De rosa äggen har legat nergrävda i 6 månader. Skulle inte vilja smaka.. ;)

♥ Ris

♥ Kött

♥ I ett lokalt litet tempel satt vi och lyssnade på vår thailändska guide som berättade intressanta saker

♥ Efter 4 timmars cyklande fick vi åka flodbåt tillbaka till där vi började

♥ Hem längst med floden

Det var allt för idag, får se om jag får möjlighet att uppdatera i morgon innan vi flyger hem. Nu soooova!

WAT PHO, CENTRAL WORLD, ASIATIQUE THE RIVERFRONT

2013-02-04 - 17:57:00
Idag efter frukost tog vi en taxi till ett tempel (Wat pho) för att få se lite kultur, inte bara shopping ;) Det var jättevackert och i en av byggnaderna låg det en enorm guldig buddah, 43 meter lång! Det har varit såå himla hett ute idag, ca 34 grader. Så vi stannade en timme sen åkte vi vidare till ett shoppingcenter (central world). Ännu ett stort komplex med 5 våningar fulla med affärer. Här var det inte så billigt dock, utan mer som hemma kan man säga. De finns affärer som zara, monki, osv.. Det finns även massor med caféer och matställen överallt där. Skulle vilja prova vartenda ställe, allt ser så gott och annorlunda ut :) Vi satte oss och fikade på ett japanskt litet pannkaks-café. Efter några sköna svala timmar där så åkte vi hem till hotellet.

❤ Jag brevid den stora Buddhan

❤ Big Buddha bakifrån

❤ Say cheese!

❤ Så fina detaljer överallt

❤ Rökelser och ljus

❤

❤ Hihi ;)

❤ Här satt någon och restaurerade statyerna

❤ Vackert område

❤ På plats i central world, pannkaksfika på Harajuku café

❤ Typiskt japanskt att ha plastmodeller på alla rätter :)

Nu ikväll har vi varit på ett ställe som jag verkligen kan rekomendera alla som besöker Bangkok. Nämligen Asiatique the riverfront. Det är en kvällsmarknad kan man säga, fast det är uppbyggt som ett litet samhälle. Byggdes 2012 så det är nytt och fräscht med fina byggnader i pastelliga färger med små affärer, restauranger, cafeér, parisehjul mm. Riktigt mysigt! Tog massa bilder så här kommer en liten bildbomd från ikväll :)

❤ Entren

❤ Fina armband

❤ Mycket folk som strosar omkring

❤ Roliga affärer

❤ Parisehjulet, som vi åkte, gav en fin utsikt över stan

❤ Mycket japanska restauranger

❤ Restauranger längst med floden

❤ "Ställ er där vid den fina väggen så ska jag ta ett kort på er" :)

❤ Hittade ett litet ställe som vi åt på, alla åt någon form av lax idag

❤ Åååh va gott med "vanlig" mat. Lax och spaghetti. Mums!

❤ Söta dockor :)

❤ Varmt ute trots sen kväll. Köpte annanasdricka från happy lemon med geleklumpar i. Det finns så mycket annorlunda och konstiga smaker och former på allt här i asien. Självklart måste jag prova allt sånt ;) Oftast smakar det väldigt sött och konstgjort dock. Men kul att prova :)

❤ Denna bilden tog jag från balkongen aldeles nyss. Ser ni parisehjulet? Där va vi ikväll :)

BANGKOK

2013-02-03 - 17:48:38
Igår morse vaknade jag upp med världens magont och illamående. Fy vad dåligt jag mådde, och jag visste att om två timmar går taxin mot Bangkok. Chris fick bokat om taxin några timmar framåt och gick till apoteket och köpte medicin till mig. Så nu äter vi båda antibiotika, hehe :) Taxiresan på över 5 timmar var inte den roligaste, men fram kom vi tillslut. Väl framme blev vi uppgraderade till en svit på 51:a våningen med två badrum, två sovrum, kök, matplats, vardagsrum, tre balkonger. Det hade väl blivit något strul med vår bokning så istället för två "vanliga" rum så fick vi detta. Helt otroligt vilket rum, och vilken utsikt!! Ibland har man turen med sig :)

Idag var vår första dag här i storstan. Det är skyskrapor och trafik precis överallt, man känner sig ganska liten på jorden. Idag tog vi iallafall en taxi in till MBK shoppingcenter. Där har vi varit hela dagen, det tar sin lilla stund att ta sig igenom 4 våningar med affärer. Mamma och pappa fick köpa en stor resväska så de kunde få med sig allt de köpt, haha. Ikväll har vi ätit på en god restaurang med fantastisk mat! Vi åt oxfile allihopa som smälte i munnen. Mums. Nu är det snart dax att krypa till kojs, i morgon väntar en ny dag i stora staden.

❤ Mammut och papput i vårt fina vardagsrum

❤ Sliten, men glad!

❤ Pappa sätter sig vid kontoret

❤ Utsikt från rummet

❤ Lite av dagens fynd :)

MOPPE OCH VATTENFALL

2013-02-01 - 17:58:00
Eftter några sista timmar med sol och bad här på hotellet bestämde jag, chris och pappa oss för att hyra varsin moppe och åka runt lite här och var. Mamma ville inte åka någon moppe så hon hade roat sig själv med lite shopping och fotvård medans vi var borta. Vi åkte norrut och stannade på lite utkiksplatser. Sen vände vi och hamnade vid en park där man kunde vandra in på en stig för att sedan komma fram till ett vattenfall. Moppe är ett riktigt roligt sätt att uppleva ön på, och dessutom svalkande :) Efter middagen ikväll gick jag och mamma en sista gång till vårt favorit-spa, Bodiwork. Mamma tog en ansiktsbehandling med ginseng och hon blev som ny efter den i hyn. Jag tog en slags zonterapi för fötterna. Lite massage och sedan använde han en pinne och tryckte på olika punkter under fötterna och på tårna. Gjorde rätt ont, men tror att det gjorde nytta :)

I morgon förmiddag åker vi vidare till Bangkok. Ska bli riktigt spännande faktiskt!!

❤ Hatt och solisar på för att skydda ansiktet idag.

❤ Rooosa gjorde ju det hela mycket roligare, hihi :)

❤ Inte varje dag man kör om en elefant :)

❤ Utsikt

❤ Hehe

❤ Påväg till vattenfallet

❤ Framme!

❤ Ett svalkande dopp för fötterna, aaaah.

❤ Papparazzi är vi allihopa, allihopa..

❤ Pappa var smart och hade badkläder med sig och kunde ta ett svalkande dopp.

❤ Vi går över dagstänkta berg fallera..

❤ Här åt vi ikväll på ett superfint och stooort hotell. Amari emerald cove.

❤ Så fint på kvällen när stränderna lyser upp