PICS

2011-01-31 - 17:36:32

Igårkväll gick vi inte många meter innan vi hitade en liten supermysig strand bar/restaurang som hette Orchide. Vi satt direkt på stranden och åt jättegod (och billig) thaimat! Till efterrätt blev det friterad banan :)

Idag har vi haft ännu en stekande het dag här på Koh Lanta. Vi har solat och badat massor! C har byggt sandslott och vi har skrivit i sanden. Jag skrev det som ni ser på bilden, C skrev "HYMER" i sanden....haha ;)

Club sandwich och iskall cola till lunch och eftermiddagsmassage..vi är så otroligt bortskämda här!!! Det är det som är så fantastiskt med Thailand.

Nu ska vi snart sova här! Ikväll tog vi en taxi in tll "huvud byn" Saladan. Vi åt mat och strosade lite på marknaden..nattinatti alla där hemma ♥

ANOTHER DAY IN PARADISE

2011-01-30 - 13:42:58
Sitter i skrivandets stund på vår lilla balkong, det är säkert 25 grader trots att solen gått ner och det är aldeles kolsvart ute. Lyssnar till syrsorna och känner några ljummna vindar. Strax ska vi gå ner längst stranden och hitta nån restaurang som vi kan sitta och mysa och äta på :)

Idaghar vi legat vid poolen/strandenoch badat och solat, och haft det gott! Havet ärhelt underbartochmankan ligga i och plaska hur länge som helst :) Det bästa är faktiskt när solen går i moln lite grann då blir det inte så galet hett! På eftermiddagen gick vi till en av alla "hyddor" längst stranden och tog varsin massage, C tog thai-massage och jag olje-massage, skönt (och ont!!!!haha) Chistophers massör frågade om han satt mycket vid datorn, han kände tydligen det genom att känna på några punkter i händerna(?). Christopher går ju hos en napprapat för att han har problem med nacke och skulderblad, så det var lite kul att han kände det.
När vi låg och fick massage kom det en skur med regn,det var jättehärligt att lyssna till :)

Jaja, nu ska vi gå och käka!!!Ha det så bra alla där hemma!!

bjuder på ett par iphone bilder, hade inte med oss kameran idag

dagens lunch och massagejakt på stranden:)

RAWI WARIN, KOH LANTA

2011-01-29 - 13:42:37
Hej hopp alla där hemma! Sitter på hotellrummet och tänkte skriva några rader  från  underbara Koh Lanta!
Efter en 11 timmar lång flygresa var vi framme! Allt har gått smidigt och vi hade jättebra  platser på planet och varsin skärm med filmer, musik, spel osv, dock kunde varken jag eller C sova på hela resan. Vi blev upphämtade av en kille från hotellet som körde oss över hit till Koh Lanta. Kände att mina ögon gick i kors när vi kom fram till hotellet så vi la oss och sov några timmar, skööööönt!  Man känner sig lite småseg i kolan med all tidsomställning :)

Vi har utforskat hotellområdet, doppat fötterna i det ljumna havet, och handlat lite snacks på 7eleven. Nu har vi precis tagit en välbehövd dusch och ska snart gå och äta lite mat på någon av restaurangerna här på hotellet. Klockan är snart 20.00 här.

Det är vaaaarmt och  helt underbart här!!!!!! Kändes ungefär som man gick in i ett växthus när vi klev av planet :)
Vi har ett jättefint rum med utsikt över poolen och havet som ligger bara ett stenkast från balkongen.

Utsikt och minibanan :)

Stranden som tillhör  vårt hotell, den blå bryggan som vi sitter på går ut en bit i havet och längst ut är det en saltvattenpool:)

RESFEBER

2011-01-26 - 23:08:34

Äntligen börjar vår efterlängtade resa närma sig!!! På fredag runt klockan 15 lyfter vi, och 11 timmar senare kommer vi (förhoppningsvis;)) landa på Krabi AP! Därefer har vi bokat skjuts över till ön Koh Lanta där vi kommer tillbringa första veckan.

Håller på för fullt här hemma med packning och tusen saker som inte får glömmas :) Ska försöka skriva ett  inlägg plus bilder varje dag i Thailand, lite beroende på hur segt internet är på lilla ön.

Äntligen, äntligen, äntligen åker jag iväg till underbara Thailand igen :) Vi hörs då!

SÖNDAG

2011-01-23 - 18:26:31

Oj vilken bra söndag det är idag när jag tänker efter.. Dels har vi haft en jättemysig helg med mamma och pappa på besök, och dels är det ynka fyra dagar kvar att jobba innan vi sätter oss på flyget mot varmare breddgrader! Ska försöka njuta av tillvaron extra mycket! :)

Helgen har gått så himla fort och vi har hunnit med massa kul, vi har ätit god mat, shoppat (jag o mamma), tvättat bilarna (chris o pappa), fikat, spelat kort, spelat spel, kollat film, slappat, skrattat osv. Så mysigt när dom är här och hälsar på lilla mig! Har knäppt några få bilder,

mamma o pappa provar på xbox kinect längst upp till höger, hehe.
kortspel och pannacotta på bilderna längst ner :)

karibisk lax gjorde vi en kväll! mums!

mamma hittade en trasa och kunde inte hålla sig från att skura lite på toaletten ;) haha!
på andra bilden hjälper mamma mig att lägga upp mina nya gardiner! frächa vita gardiner som man knyter längst upp.

SÖMNIG

2011-01-20 - 22:34:28
Har varit helt sinnessjukt trött idag, föll som en fura i soffan när jag kom hem från jobbet och sov i säkert 1-2 timmar. Känner mig sådär vår-trött, som man kan bli på våren om ni förstår.. Har varit strålande sol och blå himmel i två dagar nu och det har varit helt underbart!! Bryter av så fint mot all grått runtomkring. Har solen gjort mig sömnig måntro?

I morgon kommer mamma och pappa hit till oss för en helg :) Kul, vi ska väl käka massa god mat och en shoppingrunda är ju obligatorisk när man kommer till stooora Örebro från lilla varberg ;) I morgon planerar jag iallafall kyckling och pannacotta när dom kommer! (inte samtidigt då)

Väntar på att mitt favvolakan kan torktumla sig klart nångång så jag får gå och lägga mig, zzzzzz! haha :)

KRÄMIG KOKOSGLASS

2011-01-16 - 20:50:09

2 st gelatinblad
3 dl vispgrädde
1,5 dl socker
4 dl kokosmjölk (santa marias extra creamy)
4 msk malibu kokosrom
1 dl riven kokos

Lägg gelatingbladen i kallt vatten. koka upp vispgrädde och socker och låt sjuda några minuter, ta av grädden från plattan och rör ner gelatinbladen tills de löst upp sig.
Blanda kokosmjölk, malibu och kokosflingor och rör ner i gräddsmeten. Låt stå kallt några timmar eller över natten. Kör sedan smeten i din glassmaskin till det blivit glasskonsistens, lägg glassen i en burk med lock och låt stå i frysen ett par timmar innan den ska serveras! Det blir gott att severa med skivad banan och kolasås! :)

STALLET

2011-01-15 - 13:37:48

Har hand om Hippy hela helgen, eller rättare sagt torsdag-söndag! Idag var jag uppe med tuppen för jag hade bestämt träff klockan tio för att rida ut med en annan tjej i stallet. Åkte ut i tid så jag han tillockmed mocka innan vi skulle rida :)
Himla bra träning för hästarna nu i all denna snö, man vet ju själv hur det är att vandra i massa snö, jobbigt!

Håller på att göra en sats med kokosglass, tror den kommer bli jättegod!!! Kokosglass är verkligen Thailand för oss, åt det första kvällen förra gången vi var där, så det blir lite pre-thai-dessert ikväll ;)

Återkommer med kokos-glass reeptet, som för övrigt är jätteenkelt!

Finaste Hippyn ♥

NEDRÄKNINGEN HAR BÖRJAT

2011-01-12 - 22:06:09
Idag damp det ner en "sky shop" katalog i brevlådan och jag insåg att det bara är lite mer än två veckor kvar tills vi åker till Thailand! Åh vad jag längtar!!! Känner mig verkligen redo för två veckor i ett varmt land :) Vi kommer landa i Krabi, som är en provins i södra Thailand, därefter kommer vi åka båt ett par timmar ut till en liten ö som heter Koh Lanta och där kommer vi tillbringa första veckan. Här kommer vi att ha en lugn vecka med sol, bad och lata dagar, kanske hyr moppe någon dag och ser oss omkring. Andra veckan kommer vi åka in till fastlandet igen och till Ao Nang! Denna veckan blir nog lite mer "äventyrlig" för här finns det massor att hitta på! :)

Har precis avverkat ett sjukt träningspass här i vardagsrummet, nu är det älsklingens tur och jag ska bara sitta här och se på när han pinas, moahahahah ;)

XBOX KINECT

2011-01-06 - 22:22:08
Hej hopp!

Har just kommit ur duschen efter ett pass med "your shape" på mitt nya xbox :) Man har som en personlig tränare och så kan man välja att träna massa olika saker, kondition, toning, formning, zen yoga osv. Skiiitbra ju, nu kan jag aldrig mer skylla på att jag inte orkar åka till träningen när jag har den i vardagsrummet. hihi. Har även zumba, (träningsform med latinsk dans typ) vilket får mig känna mig som en valross på en sandstrand.. sjukt osmidig är jag, haha. aja, kul är det iallafall! Den räknar även hur mycket kalorier man gör av med och sådära!

smakprov:

KYCKLINGGRYTA MED LIME & KOKOSMJÖLK

2011-01-03 - 12:00:00
Gjorde en aldeles underbart god kycklinggryta idag, kommer absolut göras i mitt kök igen :) Här kommer receptet!

Ingredienser:
4 kycklingfiléer
1 lök av valfri sort
1 dl vatten
1 hönsbuljong
1 msk fisksås (finns bland de asiatiska hyllorna i affären, supergott i asiatisk mat!)
1 burk kokosmjölk
Valfria grönsaker (ex minimajs, paprika, broccoli osv)

Marinad:
1 msk japansk soya
1 tsk mald koriander
2 msk finhackad ingefära
1 st finhackad chilipeppar
1 tsk råsocker
1 lime (saft + skal)

Skär kycklingen i mindre bitar, blanda den med marinaden och låt stå och gotta till sig i minst en timma. (Annars gör man detta dagen innan så har man en väldigt snabb och lätt middag att göra dagen efter)

Stek sedan kycklingen i en panna tillsammans med löken, tillsätt sedan vatten, buljong, fisksås och överbliven marinad.
Låt puttra i ca 10 minuter, tillsätt sedan kokosmjölken samt grönsakerna, låt koka ihop i någon minut, grönsakerna ska behålla sin krispighet tycker jag.

Servera med ris och njuuuut :)

1 JANUARI 2011

2011-01-01 - 23:44:50

Känns som ett utmärkt datum att damma av bloggen litegrann :) Har suttit här massa gånger och skrivit, men suddat ut. Så svårt att veta vad man ska skriva efter en lång "paus" ju..
Men jag har endå tänkt att använda bloggen som en resedagbok snart när vi åker iväg i två veckor så då kan jag mjukstarta lite redan nu, den 1 januari 2011. Vad konstigt det känns att skriva 2011 förresen :)

Igår var det nyårsafton (no shit) och vi hade lite middag här med en kompis till oss, drack lite goda söta drinkar, spelade spel och skålade in det nya året. Lungt och skönt med andra ord! Jag är dessutom rätt snorig och lite halvkrasslig.

Julen har vi tillbringat neråt landet hos våra familjer såklart! Julafton + juldag i båstad och några dagar i varberg hos min familj ♥ Kändes lite småjobbigt att fira utan min familj iår, men vafasen, finns ju dom som har det värre än jag på jul om man säger så, huvudsaken är att alla barn får en bra jul tycker jag. Vi hade det iallafalljättebra och åt massor med god mat! Och risalamalta, min favvo på hela julen hihi :)

Bjuder på årets pepparkakshus som jag har gjort ;)