KOH WAI

2013-01-31 - 17:12:00
Idag var det dax för en liten dagsutflykt till Koh wai. En liten, liten paradisö utanför Koh Chang med endast ett par enkla restauranger och några bungalows. Ingen elektricitet, inga mataffärer, ingenting. Mer än fina små stränder och fint vatten :) Dessvärre mådde min lilla sjukling sämre efter båtresan så jag tog en tidigare båt hem med honom medans mamma och pappa stannade hela dagen på den vackra lilla ön. C mådde genast bättre när vi kom hem och jag bäddade ner honom (och mig) bland svala, sköna hotellakan och aircondition. Vi sov några timmar, vilket faktiskt var jätteskönt. Det tar på krafterna att vara ute till sjöss, speciellt om man inte mår riktigt bra

♥ Framme på Koh Wai

♥ Koh wai

♥ Installerar oss på stranden

♥ Söta städerskan gör fint åt oss varje dag, här har tvätten kommit tillbaka också.

♥ Norpar den sista eftermiddagssolen på vår uteplats.

♥ Pappa tar en svalkande simtur efter en lång dag på vift

♥ Solnedgången visade sig från sin bästa sida ikväll

♥ Vår lilla strandremsa lyser upp sig fint på kvällen

Dax för film och sen soova! I morgon är sista dagen här på Koh Chang, sedan bär det av till Bangkok i några dagar. Natti natti

DAGENS

2013-01-30 - 17:11:00

❤ Handdukssvanar, så fina!

❤ Idag lånade vi kajak. Jag och pappa paddlade ut till en öde ö

❤ Där, till den lilla ön paddlade vi. Höga vågor och hala stenar gjorde att det kändes som ett rikigt äventyr ;)

❤ Plockade några snäckor på den öde ön

❤ Påväg ut för mat

❤ Mitt fina resesällskap

❤ Mamma snygg och fräcsh som alltid

❤ Mamma, pappa, barn

❤ Bokar en liten båt-trip för i morgon till Koh Wai

❤ Karta över Koh Chang och närliggande öar

❤ Tar med sig jobbet hem :)

❤ Market

❤ Har en förkärlek att fota frukt. Och hundar.. :)

❤ ..hundar var det ja

❤ Tattoo, någon?

❤ Fresh fruuuuit, mums.

❤ På kvällens matställe,Ka-Ti på klong prao (jättegod mat!!) Här ser jag inte så röd ut, har nämligen råkat bränna mig i fejjan idag :(

OH SUNNY DAY

2013-01-29 - 17:00:00
Dagen har bjudit oss på strålande solsken. Varmaste dagen hittills tror jag allt. Ikväll var vi och åt på grannhotellet The chill, så fint! Och god mat och dryck aldeles intill vattnet. Tänkte inte skriva så mycket mer, man vet ju vad vi har för oss på dagarna vid det här laget ;) Bjussar på lite bilder från dagen istället..

❤ Sjuklingen som mått lite dåligt, men bättre nu efter lite medicin som vi var och köpte på apoteket.

❤ Mamman läser i skuggan, eller under korkeken som hon själv säger :)

❤ Klätterapan är i farten

❤ Högt upp på en palm:)

❤ Svalkande dricka i värmen

❤ Bok, solisar och vattenmelon-shake

❤ In da pool!

❤ Liten butik

❤ Här grillas kycklingar dagarna i ända..:)

❤ Koh Changs minsta bar :)

❤ Man offrar ofta mat och dricka och rökelser lite överallt, till Buddah antar jag.

❤ Söt kissekatt på mammas och pappas altan. (Till deras stoora glädje..hehe)

❤ Hehe..

❤ Dålig bild. Men här åt vi ikväll, med sanden mellan tårna.. :)

❤ Mamman och pappan innan middagen

❤ Våra goa drinkar ikväll

❤ Påväg hem till hotellet ikväll

❤ Hotellet har en samling filmer man kan låna. Pappa och Chris väljer ut några

Kära mamma

2013-01-28 - 16:50:44
Hejsan mamma,

Idag har jag lärt mig endel nya ord här i Thailand. Det är alltid kul att lära sig ett nytt språk när man är ute och reser. Deras dialekt är lite konstig, och de pratar väldigt fort när man försöker kommunicera med dem. Men jag har ändå lyckats snappat upp lite nya ord som jag lärt mig. Det är inte helt enkelt ska du veta!

Kövnar = Svimmar av
Rullegrus = Småsten på asfalt
Fula = Fågel
Tjövner = Kväver sig
Swemlla = Svimma

Imorgon har jag som mål att försöka lära mig några mer Varbergska ord.
De är inte riktigt kloka de här Varbergarna, men de är trevliga! ;)

Kram, Christopher

LAZY DAYS

2013-01-28 - 16:35:00
Herreguuuud vad det har regnat här på nätterna. Inatt har jag sovit som en kratta, regnet har vräkt ner hela natten och åskan har mullrat som bara den. Trodde hela bungalowen skulle rasa ihop, jeeezes!

I lördagskväll åkte vi in till Bang bao som ligger längst söderut på ön. En liten fiskeby kan man säga. Vägen dit gick som en berg och dalbana, branta backar och svängigt, det var en upplvelse i sig :) Gick ut på piren där iallafall och hittade till en grekisk restaurang som låg på pålar ute i vattnet, mysigt som sjutton. Vi började med varsin drink och sedan åt vi grillat kött, pitabröd, sallad och tzatziki. Riktigt gott!

Gårdagen då? Först hade vi bokad spatid på ett jättebra spa här som heter Bodiwork. Jag gjorde en timmes ansiktsbehandling med varma kristaller/stenar som hon använde i ansiktet. Mamma tog insomniamassage. Hon blev mjukt masserad över hela kroppen, ända från tårna och ut i örsnibbarna, superhärligt sa hon. Jag hörde massa höga snarkljud och trodde det var mamma, hehe. Men det visade sig vara en annan person i båset brevid, pjuh. Chris fick en hård thaimassage för rygg och nacke. Det gjorde sjukt ont bitvis, men efteråt kändes det jättebra. Så massören visste vad han gjorde. Lite skillnad mot de andra massörerna längst med gatorna. Är fortfarande öm efter min massage jag fick häromdagen när hon tryckte in tummarna i ryggen på mig och slet isär huvudet från axlarna typ, haha ;)

Sedan blev det sol och bad resten av dagen. På kvällen åkte vi in till "stan", dvs white sand beach och strosade runt och satte oss vid en av alla restauranger som på kvällstid dukas ut på stranden. Fast det började dugga så vi gick in och satte oss istället. Sen strosade vi lite till, åt lite glass, gick på fiskspa. Ja, jag gjorde det igen även fast jag sa att jag inte skulle. Jag ville att Chris skulle prova, men han gjorde det bara om jag gjorde det så då blev det så. Satte mig vid ett akvarium med bebisfiskar så jag fick inte lika mycket på mig denna gången, mihi.

Idag har pappa och Chris hyrt moppar som de åkt runt nästan hela ön på. Vänstertrafik, men det hade gått bra. Jag och mamma har slappat och solat. Ikväll var vi så sega så vi satte oss här på hotellets restaurang och beställde in lite käk. Mums vad god mat de har här på hotellet! Tog kyckling med massor av grönsaker och ris och en iskall cola till. Efter lite yatzy och en vända till 7eleven (eller sjuelva som vi säger, hihi) så blev det en ganska tidig kväll i säng. Så nu sitter och här i sängen och skriver.
Låter ju som att vi gör massor, men det känns inte så, vi latar oss mest hela dagarna känns det som, men tiden flyger förbi. I morgon har vi redan varit på resande fot en hel vecka. Det går för fort!!

Lite blandade bilder från dagarna med finkameran.. (har varit lite dålig på att fota faktiskt)

♥ Påväg ut för middag

♥ Strandtennis

ANOTHER DAY IN PARADISE

2013-01-25 - 16:43:34
Tänkte kika in med lite bilder från dagen. Har inte hänt så värst mycket, vi har solat och badat mest hela dagen. Förutom när vi gick och tog varsin massage och fotskrubb bara på lunchen :) Nu ikväll har vi strosat runt lite här längst med gatan, kollat i lite butiker och ätit staaaaark thai-mat. Pjuh, både jag och mamma snöt oss hela tiden och min tunga domnade bort, haha. Hot, hot, hot.

Nu ligger vi i sängen och ska kolla nån film innan vi somnar, det är ju en dag i morgon också och man blir rätt trött i värmen av all sol och bad.

❤ Härlig morgon att vakna till.

❤ Dagens frukost!

❤ Pappan solar sig efter ett bad i havet.

❤ Hihi, 2metarn och 1,5metarn.

❤ Kai bae beach

❤ Spelar strandtennis

❤ Slappar i eftermiddagssolen

❤ Vilar så gott i skuggan av en solstol

Det var allt för nu :)

Love, Lina..

THE BANANA PANCAKE MAN :)

2013-01-25 - 16:40:17

STOCKHOLM - DOHA - BANGKOK - KOH CHANG

2013-01-24 - 16:17:00
För ett par dagar sedan satte vi oss på planet mot varmare breddgrader. En smidig mellanlandning i Doha gjorde vi också, skönt att få sträcka lite på benen faktiskt. Väl framme i Thailand blev vi upphämtade och åkte mot Koh Chang, en fyra timmar lång resa genom landet. Pjuuh, man var ganska ordentligt seg redan efter den långa flygresan. Jag sov till och från näsan hela bilresan, helt väck verkligen. Hehe.

Vi installerade oss i våra mysiga bungalows och vilade några timmar, sen gick vi och åt god thai-mat på en restaurang här i närheten (som jag har längtat efter god seafood-mat!) Efter det fick vi besök av några bekanta till mamma och pappa. Blev en tidig kväll i säng, zzz. :)

Idag studsade vi upp (okej, mamma väckte oss) kl 9.30 och käkade lite frukost och la oss i varsin solsäng här på hotellområdet. Helt underbart med värmen här!! Låg och solade och läste lite, badade mm. Kom några regndroppar på förmiddagen medans jag låg och slumrade i en hängmatta. Total avkoppling!
På eftermiddagen kom Janne och Lisbeth hit och vi åkte vidare "in till stan", dvs till white sand beach som är lite livligare än här på våran lilla strand :) Strosade längst gatan och alla små affärer, köpte lite småsaker bla en bikini, tshirt till C, en strandväska.. Lite småsaker helt enkelt, billigt som tusan såklart :) Såg även vääärldens sötaste lilla hundvalp på deras hotell, undrar hur jag ska få med mig den hem..
Sen fick jag och mamma för oss att prova "fish spa". Men sätter ner fötterna i ett akvarium och får dem rensade av massa små fiskar som nopprar på en. Gaaaah så sjukt läskig känsla, haha. Kittlades och kändes skitläbbigt. Kul att prova, men inte igen! :P

Just nu sitter jag och C på hotellets restaurang och äter lite kycklingvingar och varsin fruitshake, lyssnar på syrsorna och vågorna i den ljumna kvällen, aaah avslappnande. Lite bilder: