Regnigt värre

2010-07-29 - 21:01:20

Idag har det regnat hela dagen, och då menar jag verkligen h_e_l_a dagen! Vi fick springa ut till bilen i morse när vi skulle åka till jobbet och vi fick springa ut till bilen i eftermiddags när vi skulle åka hem! Helt galet!

Men det hindrade inte mig från att åka ut till ekeby-almby och provrida finaste Hippy! Världens mysigaste lilla fyrbenting :) Roligt att komma igång igen, ännu bättre att dom har både hopp och dressyr lektioner också! Perfektomento!

Så vad passade inte bättre denna ruskiga dag än nybakade scones till kvällis? :) Brukar tycka det är jobbigt och krångligt att göra scones, dom brukar bli för torra och smuliga osv. Men idag gjorde jag et superenkelt recept som blev riktigt riktigt bra! Tog det ur min kokbok A piece of cake, av Leila Lindholm (såklart ;) )
Generös som jag är så bjur jag på receptet här!

Klassiska engelska scones:

7,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
0,5 dl råsocker
125 g kallt smör
1 st ekologiskt ägg
2 dl mjölk

Ägg, råsocker och mandelspån till pensling.

Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke. Tärna kallt smör och nyp ihop med de torra ingredienserna. Vispa ihop ägg och mjölk och blanda ihop med de torra ingredienserna till en deg.
Lägg ut degen på ett mjölat bakbord och platta ut till en rektangulär längd ca 3 cm tjock.

Skär degen i trekanter, eller fyrkanter, och pensla med uppvispat ägg, strö på råsocker och mandelspån på toppen.
Grädda på bakplåtspapper i ca 10-15 minuter tills sconesen är gyllene.



Folk som kommenterat mitt inlägg


Kommentera mitt inlägg här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: