RED VELVET

2011-06-12 - 21:36:42

Förra veckan fick jag paket på posten med massa roliga bakgrejor, bla pastafärger i lite olika färger. (Pastafärger är som karamellfärg typ, fast mycket bättre.)

Så idag passade jag på att baka några red velvet cup cakes/muffins. Har länge varit sugen på att prova dessa fina röda skapelser, och idag slog jag till. Dem blev jättegoda och mjuka och saftiga! Hade tänkt att ha på frosting också, men jag skippade det. Tycker ofta att frosting smakar för sött, som att käka socker ungefär, och det ville jag ju inte förstöra mina fina muffins med! Får hitta något gott recpet på frosting som jag gillar någon annan gång :)



Red Velvet Cup cakes:

125 g rumsvarmt smör
1.7 dl socker
1 ägg

1 msk kakao
2 msk röd karamellfärg
0.5 tsk vaniljextrakt (vaniljsocker går också bra)

1.6 dl filmjölk
2.5 dl mjöl
0.5 tsk salt

0.5 tsk bakpulver
0.5 tsk vitvins vinäger (äppelcidervinäger går också bra)

Börja med att vispa smöret till en krämig och fluffig konsistens, tillsätt sockret medans du vispar, tillsätt sedan ägget och vispa några minuter.
Blanda kakao, karamellfärg och vanilj, tillsätt sedan detta i smeten. Sikta mjölet och måtta upp filmjölken, häll sedan i hälften av mjölet och hälften av filmjölken i smeten medans du vispar. Tillsätt resten av mjölet och filmjölken + salt och vispa tills smeten går ihop, vispa inte för länge efter att du tillsatt mjölet då kan smeten bli seg. Blanda bakpulver och vinäger och blanda sedan ner detta i smeten. Tillsätt ev. mer karamellfärg.
Fyll upp smeten i 12 st muffinsformar, fyll upp smet till hälften av formen. Sätt in i ugnen i 175 grader i 25 minuter!

Vill man ha frosting kan man göra en enkel där man helt enkelt blandar 200 g färskost med 200 g smält vit choklad, låt stå kallt ett tag och spritsa/bred ovanpå cupcaken.


Redy to eat! :)


Detta fick jag hem häromdagen. Det är färger, söta formar, vaniljextract och spritsar! :)



Folk som kommenterat mitt inlägg


Kommentera mitt inlägg här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: